Banketbakkerij Verhallen

Banketbakkerij Verhallen in Culemborg, bekend om hun heerlijke tompoucen, gaat en staat zoals elk ander bedrijf nu eenmaal niet zonder communicatie. De winkelmedewerkers moeten goed communiceren met de banketbakkers om zo de klant tevreden te houden. Daardoor hebben de winkelmedewerkers en ook de banketbakkers de nodige verantwoordelijkheid.

Dus voor een blog over interne communicatie, de communicatie binnen een bedrijf, kon ik mij geen beter bedrijf bedenken dan Verhallen, waar ik zelf ook een zaterdag baantje heb.

tompouce verhallen

Verhallen wordt gerund door Hetty en Theo Verhallen, die meerdere mensen in dienst hebben in de winkel en in de bakkerij. Maar hoe communiceren ze met elkaar?

De communicatiestromen staan hieronder in de afbeelding uitgewerkt. Er is sprake van top-down communicatie, communicatie vanuit de eigenaren richting de werknemers, maar ook van bottom-up communicatie, communicatie gericht vanuit de werknemers naar de eigenaren toe. Als er iets thuis aan de hand is of je wilt iets vragen, dan kan je altijd bij Hetty of Theo terecht. Andersom kan er ook iets zijn wat Hetty of Theo één op één willen bespreken met een van de werknemers. In zo’n geval zorgen ze ervoor dat ze, op een moment dat ze alleen zijn met die persoon, hem of haar uitnodigen voor een apart gesprekje.

Om een ander voorbeeld te geven; Verhallen heeft nu nieuw brood. Niet alleen de klanten moeten dat allemaal te horen krijgen, maar ook de werknemers horen persoonlijk van Hetty dat het brood is veranderd.

com. lijnen Verhallen

Omdat de werknemers bestaan uit winkelmedewerkers en banketbakkers is er tussen hun sprake van horizontale communicatie. Bijvoorbeeld als de tompoucen op zijn in de winkel en ze moeten bijgemaakt worden, dan zeggen de winkelmedewerkers dat tegen de banketbakkers.

Ook is er sprake van communicatie bij de banketbakkers onderling. Zo wordt er doorgegeven wie wanneer werkt en dat de ander bijvoorbeeld een slagroomtaart moet gaan maken. In de winkel is er natuurlijk ook sprake van communicatie onderling. Als er iets besteld is, moet dat worden doorgeven aan de andere winkelmedewerkers. Dan weet iedereen er van af en komt niemand voor verrassingen te staan.

BanketbakkerijVErhallen

De communicatie binnen het bedrijf is bijna altijd persoonlijk, of het nou over de werktijden gaat of over de werkprestaties. Hetty en Theo hebben de voorkeur om iets persoonlijk door te geven.

Omdat de communicatie persoonlijk is, is er weinig sprake van miscommunicatie, doordat je het gelijk bespreekbaar kan maken als je iets niet snapt en dat maakt de werksfeer ook prettig.

banket bakkerij verhallen

Alleen de stages en de sollicitatieberichten gaan soms via de mail, tenzij de persoon in kwestie ervoor komt informeren in de winkel. De sollicitanten en/of stagiaires komen dan, als er vraag naar is, naar Verhallen toe voor een gesprek. Zodra er een besluit is gemaakt over de baan worden ze gebeld of worden ze uitgenodigd om even langs te komen en wordt het ze persoonlijk verteld.

Tot nu toe gaat bij Verhallen de interne communicatie goed en dat zal ook zeker goed blijven gaan!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s