De piramide van Maslow

De piramide van Maslow gaat over behoeften en heeft 5 fases. Als een consument een fase behaald heeft kan hij door naar de volgende fase. Het begint dus bij basisbehoeften en de laatste fase is zelfontplooiing. Hieronder volgt bij elke fase een uitleg met een voorbeeld.

piramide-van-maslow1

De eerste fase zijn de fysiologische behoeften, ook wel de eerste basisbehoeften. Daar verstaan we eten, drinken, slaap en seks onder. Dit heb je nodig om te kunnen (over)leven, want zonder eten en drinken ga je namelijk dood. Ook kan een mens niet lang zonder slaap en natuurlijk speelt voortplanting een grote rol. Als mensen niet meer aan seks zouden doen zou de mensheid uitsterven.
Als voorbeeld een reclame van Coca Cola, want drinken is natuurlijk een belangrijke behoefte. In dit filmpje wordt vooral duidelijk wat iemand over heeft voor een flesje Coca Cola.

De tweede fase gaat over de behoefte aan veiligheid en zekerheid. Ieder mens heeft behoefte aan veiligheid, stabiliteit en economische zekerheid. Verzekeringen kunnen ook voor die zekerheid zorgen. Stel dat er iets gebeurd met je auto en je belandt in het ziekenhuis. Dan is het fijn als je op hulp kan rekenen. Maar ook een veilige buurt is prettig om in te leven. Dit voorbeeld is van InShared en gaat over een anti-inbraak gordijn.

Als de tweede fase behaald is kom je aan bij de derde fase, namelijk de sociale behoeften. Onder sociale behoeften verstaan we vriendschap, liefde en de drang om erbij horen. Mensen kunnen niet zonder andere mensen om hun heen, alleen een enkeling kan als kluizenaar leven. De liefde speelt ook een grote rol in ons leven. Om mensen te helpen met het vinden van de grote liefde zijn er verschillende datingsites, waaronder Pepper. Het voorbeeld is dan ook een reclame van Pepper.

Ook hebben mensen de Behoefte aan erkenning en respect. We willen graag succes hebben in het leven en een bepaalde status bereiken. We willen laten zien dat wij ons bepaalde dingen kunnen veroorloven. Mannen doen dit met bijvoorbeeld auto’s en bij vrouwen is het meer met merk kleding.
Het kan niet duur genoeg, zolang het maar uitstraling heeft. Deze reclame van Audi laat zien dat het beter, sneller en sterker kan.

Wanneer fase vier behaald is, is het tijd voor fase vijf: de behoefte aan zelfontplooiing. Dat houdt in dat men wilt bereiken wat men kan. Tegenwoordig is er bijna niets zo belangrijk als een goede opleiding. Een goede opleiding is eigenlijk de bodem voor een goede baan. In de reclame van de NCOI wordt de vraag gesteld: Hoe hoog leg jij de lat? Mensen halen het uiterste uit henzelf om zo hun dromen waar te maken en als dat gelukt is, hebben ze ook deze vijfde fase prima voltooid.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s