Miscommunicatie, it happens…

Mensen communiceren met elkaar, bewust of onbewust. Soms gaat er wel eens iets mis en ontstaat er een typisch geval van miscommunicatie. Ikzelf heb daar zat voorbeelden van, maar deze is toch de meest recente:

Mijn moeder en mijn stiefvader Jan vieren altijd hun verjaardag samen in september met een barbecue voor familie en vrienden. Dus op een warme augustus avond ging ik bij een vriendin, Isabel, film kijken. Tegen twaalven fietste ik naar huis, maar toen belde mijn moeder mij met de boodschap dat zij en Jan bij kennissen zaten en ze vroeg of ik even langskwam.
Ik keerde om en fietste naar hun toe. Ze waren op bezoek bij een getrouwd paar dat mijn moeder van vroeger kende, alleen had ik ze nog nooit gezien. Na een tijdje gezellig te hebben gekletst maakten wij aanstalten om weg te gaan. De kennissen hadden het nog over hun straatbarbecue van volgend weekend, maar onze barbecue was ook volgend weekend. Dus ik vraag aan de kennissen “O, komen jullie niet volgende week op onze barbecue?”. Doodse stilte…

Tja, het ongemakkelijke moment wat daarop volgde zal ik even overslaan. Het kwam er op neer dat mijn moeder hun niet had uitgenodigd, omdat ze hun al meer dan 15 jaar niet had gezien.Dat wist ik natuurlijk niet en daardoor kwam ook de vraag of hun naar de barbecue kwamen.

cartoon-miscommunicatie

Een boodschap wordt, bewust of onbewust, gegeven door een zender via een medium aan de ontvanger. In dit geval is mijn moeder de zender en ik ben de ontvanger. Ook is er sprake van interpersoonlijke communicatie, dat houdt de communicatie in tussen twee of meer personen.

In de weken voor de barbecue hebben mijn moeder en Jan iedereen uitgenodigd. Aangezien dat best veel mensen waren kon ik niet weten dat deze kennissen niet waren uitgenodigd.
Maar na wat mijn moeder later zei bleek dat ik het wel had kunnen weten…
Voordat hun naar die kennissen waren gegaan en ik naar Isabel, had mijn moeder nog tegen mij gezegd dat het kennissen van vroeger waren die ze al jaren niet meer had gezien. Iedereen zou op dat moment de conclusie kunnen trekken dat die dus niet op hun barbecue zullen komen, alleen heb ik niet meegekregen dat mijn moeder dat gezegd heeft. Er is dus sprake van ruis, waardoor deze boodschap niet bij mij is aangekomen.
Wat die ruis precies was, ben ik nog niet achter. Wel weet ik dat het voor een ongemakkelijk moment heeft gezorgd en dat ik de volgende keer beter uitkijk met het vragen of iemand ook ergens voor is uitgenodigd.

Hier nog een voorbeeld van miscommunicatie:

Geef een reactie

