Ik heb mijn eigen mening! Of toch niet?

Groepsdruk, iedereen krijgt er vroeg of laat wel eens mee te maken. Het kan klein zijn en om bijna niets gaan, maar het je kan je ook ellende bezorgen. Als je in een groep zit met vrienden en zij willen met uitgaan naar iets anders dan jij dan zal je snel toegeven in plaats van je zin doordrijven, want je bent als het ware in je eentje tegen de groep. Maar het kan ook om iets gaan waarmee je tegen je principes ingaat. Zal je dan tegen de groep ingaan of meedoen?
Hoe dan ook, groepsdruk is nooit leuk en het is lastig om er iets tegen te doen.

Zelf heb ik ook iets meegemaakt wat je als groepsdruk kunt zien. Toen ik in de tweede zat van de middelbare school ging ik veel om met een groepje. Toen er een les uitviel waardoor we anderhalf uur tussenuur hadden, waren van plan om naar de stad te gaan. In de stad kwamen we een jongen tegen uit een hogere klas. Twee meiden uit het groepje kenden hem goed en toen hij zei dat hij nog wat sigaretten moest halen gingen wij mee. Aangezien wij nog geen zestien waren en hij wel, wachtten wij buiten op een bankje. Toen hij terug was deelde hij de sigaretten uit en vroeg hij of ik ook wilde.  Ik heb het zelf niet zo op roken, maar ik vind het prima als anderen het wel doen. Dus ik antwoordde nee. Gelukkig werd er niet moeilijk om gedaan, maar het werd nog wel zes keer aan mij gevraagd. ‘Weet je het zeker? Het kan geen kwaad hoor!’ Voet bij stuk houdend  zei ik nee en uiteindelijk zeiden ze er niks meer over.

Vaak heerst er in een groep een wij-gevoel. Je bent erg met elkaar betrokken en kent elkaar goed. Dit is een primaire groep en die groep kent ook je zwakke plekken of de woorden waarmee ze jou kunnen overhalen. Als er in een groep sprake van een ‘leider’ is of van meerdere dominante mensen, kan het zijn dat er een aantal groepsleden zullen zijn die niet tegen hun in durven te gaan. Die zijn bang dat de groep zich tegen hun keert of hen  niet meer aardig zullen vinden. Dat kan je ook wel spreekangst noemen. Bang om iets te zeggen in zo’n groep of om tegen de meerderheid in te gaan.
Ongeveer 30% van de bevolking heeft daar last van en zij blijven liever op de achtergrond.

Maar als je in een situatie beland en je durft niet voor je mening uit te komen, bedenk dan waarom je het niet durft te zeggen. Het zijn je vrienden en die zijn bevriend met jou om wie jij bent. Zal een keer nee zeggen die gedachte over jou werkelijk veranderen? Ze nemen jou maar zoals je bent. Je kunt jezelf niet veranderen, maar doe je het toch? Verander jezelf dan voor jou en niet voor anderen.

Geef een reactie

