De ChristenUnie

Met de gemeenteraadsverkiezingen in zicht, is het voor velen van jullie al tijd om na te denken over een geschikte politieke partij voor het uitbrengen van jouw stem. Welke partij wordt het? Lastige keuze toch? Omdat velen vaak de standpunten van de grotere partijen wel een beetje kennen, zal ik jullie wat meer vertellen over de ChristenUnie.

ArieSlob-2012

De ChristenUnie is op 22 januari 2000 opgericht. De partij is ontstaan uit 2 vroegere partijen, namelijk de Reformatorische Politieke Federatie (RPF) en het Gereformeerd Politiek Verbond (GPV).
Bij de ChristenUnie staat het geloof centraal, zoals de naam van de partij al aangeeft. Zij streeft voor een samenleving die functioneert naar Gods wil. De ChristenUnie wilt dat de burgers zo gemotiveerd worden dat ze gaan samenwerken en na gaan denken over de toekomst.

De ChristenUnie wil een sturende overheid, want zij gelooft dat de burgers veel kunnen bereiken als ze samenwerken en de vrijheid en de mogelijkheden ervoor krijgen. De overheid is in dienst van God en heeft de taak om burgers te helpen die kwetsbaar zijn en die niet voor zichzelf kunnen opkomen. Ook moet de overheid mensen kansen bieden om zichzelf te kunnen ontplooien.
De ChristenUnie wilt dat de overheid het kwaad uit de samenleving, denk aan misdadigers, doeltreffend gaat straffen. En voor een eerlijke en onpartijdige rechtspraak hoort de rechterlijke macht te allen tijde onafhankelijk te zijn.

De ChristenUnie heeft in de Tweede Kamer nu 5 Zetels. De fractievoorzitter is Arie Slob, daarvoor was het André Rouvoet, maar die trad af in 2011. In de Eerste Kamer hebben ze 2 zetels en die worden vertegenwoordigd door Roel Kuiper en Peter Ester.

beloven christenunie

De ChristenUnie vindt onderwijs heel belangrijk en investeert daar dan ook in. Talent moet ontwikkeld worden en daardoor wordt er geïnvesteerd in leerkrachten en in het verbeteren van de aansluiting op de arbeidsmarkt.

Ook probeert de ChristenUnie in zoveel mogelijk opzichten de jongeren kennis te laten maken met de Christelijke politiek. Dat doen ze door jongeren te verbinden aan de lokale ChristenUnie, door met politieke acties hun standpunten onder de aandacht te brengen en door politieke activiteiten te organiseren.

wordle.christenunie

Hoewel ik zelf niet gelovig ben, geloof ik wel dat er zoiets als een God bestaat. Niet dat ik het kan vinden in de ethische standpunten van de ChristenUnie, zoals met hun standpunten over abortus en euthanasie, maar de andere standpunten vind ik verassend goed. Zoals het strenger aanpakken van de misdaad en hun ideeën over onderwijs zijn ook niet verkeerd.
Al met al ben ik blij dat ik me hierin verdiept heb, want anders had ik nooit de ChristenUnie op deze manier gezien. Het heeft mijn mening over een Christelijk partij echt wel veranderd.

Geef een reactie

